Ads 468x60px

FALSAFAH PENDIDIKAN



FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, Masyarakat dan Negara.


MATLAMAT KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

1.          Melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatupadu.
2.          Melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia, berketrampilan dan sejahtera.
3.          Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan Negara.
4.          Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia                 


                   MISI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi Negara Malaysia.

FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS

Pendidikan khas sebagai satu usaha yang berterusan untuk menggalakkan perkembangan optima seseorang individu sebagai seorang yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

OBJEKTIF PENDIDIKAN KHAS

1.   Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan untuk murid-murid dengan keperluan khas.
2.   Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan keperluan khas.
3.   Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas.
4.   Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini.
5.   Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas.

VISI PENDIDIKAN KHAS

Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid dengan Keperluan Khas ke arah kecemerlangan hidup sejajar dengan  hasrat Falsafah Pendidikan  Negara.

MISI PENDIDIKAN KHAS

Menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada murid-murid dengan keperluan khas untuk menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, berjaya dalam hidup dan memberi sumbangan bakti kepada masyarakat dan negara.

KATEGORI KANAK-KANAK BERMASALAH DALAM PENDIDIKAN KHAS

1.   Pendidikan Khas Bermasalah Penglihatan  ( Rabun dan Buta )
2.   Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran.
3.   Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
4.   Pendidikan Pemulihan Khas
    ( Bermula Tahun 1998 di bawah kelolaan JPK )


PROGRAM-PROGRAM PENDIDIKAN KHAS

1.     Program Sekolah Khas.
Program Sekolah Khas menempatkan kanak-kanak yang mengalami satu kategori masalah ( kecacatan), contohnya bermasalah pendengaran atau bermasalah pendengaran.

2.   Program Percantuman/Integrasi.
Program Percantuman adalah program yang mnempatkan kanak-kanak khas bermasalah pendengaran, bermasalah penglihatan dan bermasalah pembelajaran belajar di sekolah biasa tetapi dalam kelas yang berasingan daripada murid biasa.

1.   Program Inklusif.

Program Inklusif adalah program yang menempatkan kanak-kanak khas bermasalah pendengaran, bermasalah penglihatan dan bermasalah pembelajaran belajar  bersama-sama kanak-kanak biasa di dalam kelas yang dengan dibantu guru resos/pembimbing.


TEMPOH PERSEKOLAHAN KANAK-KANAK PENDIDIKAN KHAS

Tempoh persekolahan kanak-kanak khas adalah sama seperti murid biasa, iaitu sekolah rendah selama 6 tahun dan sekolah menengah selama 5 tahun tetapi tambahan masa persekolahan diberikan sekiranya pencapaian pembelajaran kanak-kanak berkenaan tidak memuaskan. Tempoh persekolahan tersebut dilanjutkan seperti berikut.

1.   Diberi tambahan 2 tahun ( boleh diambil di peringkat rendah sama ada 1 tahun atau 2 tahun ).

Jika tempoh tambahan belajar diambil 1 tahun sahaja di peringkat rendah, murid dibenarkan mngambil baki 1 tahun lagi di peringkat menengah.

 


1 ulasan:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates